Nordheims Canzona med Oslo-Filharmonien

Elbphilharmonie Hamburg har lagt ut en flott og velprodusert video av Oslo-Filharmoniens konsert med Arne Nordheims Canzona på Youtube. Dirigent er Vasilij Petrenko.

Dette er nok ikke blant stykkene jeg liker best Nordheim. Når det gjelder Nordheim for orkester har jeg mine favoritter fra senere i karrieren hans, men det er få av dem som ikke krever noe ekstra – i form av kor, en sangsolist eller to, eller «rare instrumenter» som elbass eller elpiano. Så derfor er det jo ikke så rart at Filharmoninen velger å ha dette med seg rundt, selv om de nylig har spilt Epitaffio også.

Det var Canzona som satte Nordheim på kartet – både i Norge og internasjonalt. Og det er mye spennende her. Jeg liker spesielt ideen med gjennomgangstemaet og varieres opp og ned på alle mulige måter. Jeg liker også seksjonene hvor orkestergruppene «samtaler med hverandre» mot midten av stykket. Men jeg synes nok også at stykket er litt skolemessig og stivt. I doktorgraden min omtaler jeg Canzona som et overgangsstykke mellom den unge og den modne Nordheim. Hvis vi ser bort fra det absolutt fantastiske stykket Aftonland er det først med Epitaffio det begynner å svinge for meg. Men det er altså mine personlige vurderinger.

Men når dette er sagt – videoen er verdt å se! Det vel ingen i verden i dag som kan gjøre Canzona bedre enn Oslo-Filharmonien under Petrenko. Og Nordheim er jo alltid fascinerende, uansett.




Skulle du ha lyst til å følge med på notene, så finnes de her: https://issuu.com/scoresondemand/docs/canzona_22418.pdc

Og her er spillelisten med alle live-framføringer av Nordheim-stykker på Youtube: https://www.youtube.com/playlist?list=PLtZFnRfgULR-oJNap7qf0ZARM0QFYm-yz