Musikkskriveri i koronatid

Selv om landet mer eller mindre stengte ned sånn kulturmessig den 12. mars, har jeg fått skrevet litt om dette og hint. 

For klassiskmusikk.com

Først kom et sukk av lettelse da Operaen åpnet igjen med en sommerkonsert 18. juni i år. I samme anledning fikk jeg meg en kjapp prat med den relativt nyslåtte kulturminister Abid Raja. I månedsskiftet juni/juli kom jeg meg en tur til Valdres der jeg fikk overvært Valdres sommersymfoni, samt slått av en prat med den fantastiske Guro Kleven Hagen. I august kom jeg meg dessuten til Stavanger kammermusikkfestival, og hvor jeg fikk snakket litt med festivalsjef Katrine Lilleland. Dette var siste sprell før ting stengte ned igjen. Jeg fikk sett en konserversjon av Sour Angelica i Operaen, men etter dette har alt vært stengt. 

For Ballade

For Ballade har jeg publisert enda en anmeldelse av en plate fra Det norske jentekor. At jeg har anmeldt begge platene deres fra i år er litt tilfeldig, og litt på grunn av at begge to er eksepsjonelt bra. Den første var det Ballade-redaksjonen som spurte om jeg ville ta. Den andre plukket jeg ut sjøl etter første gjennomhøring. Det var rett og slett ingen vei utenom.  

Lenker