Ukens anbefaling – en serie bloggposter

Fra tid til annen skriver jeg om klassisk musikk for nettsteder rundt om kring. Jeg har levert et knippe opera- og konsertomtaler til klassiskmusikk.com, og i fjor startet jeg også som CD-anmelder for ballade.no. I tillegg er jo «dagjobben min» å være redaktør for (blant mye annet) det klassiske musikkstoffet i Store norske leksikon (se for eksempel her). 

Jeg får ut en hel del av det jeg har på hjertet i disse foraene. Men det er også mange ting jeg blir sittende inne med som jeg gjerne skulle delt med andre. Derfor starter jeg nå her på min egen blogg en serie med ukentlige anbefalinger, noen småstubber om ting som jeg ikke får skrevet om andre steder. Å blogge er kanskje litt umoderne i 2021, men jeg foretrekker dette formatet framfor Facebook-statuser og Twitter-meldinger. I tillegg til å publisere innleggene her på bloggen, kommer jeg også til å poste dem i sin helhet på Facebook.

Ambisjonsnivået er i utgangspunktet beskjedent: én kort post i uka. Og som med det meste innen bloggskriving handler dette mer om noe jeg selv som skribent og musikkelsker har lyst å gjøre, enn at jeg tror nettopp mine tanker er noe utrolig mange andre enn meg er interessert i. Blir det lesere av det blir jeg selvsagt glad. Men det er ikke derfor jeg gjør det. 

Hva tenker jeg å skrive om? Det blir i første rekke klassisk musikk i Norge. Kanskje dukker det opp en utenlandsk CD, en bok, en konsert, eller noe annet av mer internasjonal karakter innimellom. Men jeg tenker altså holde hovedfokuset på det norske. 

Jeg gleder meg til å sette i gang, og håper dere setter pris på mine små betraktninger. Første innlegg i serien kommer i morgen.