Ukens anbefaling: Kristiansand symfoniorkesters nye Youtube-kanal

Først ut i min lille serie med anbefalinger er den nye Youtube-kanalen til Kristiansand Symfoniorkester



Kanalen ble lansert 17. desember, kanskje uten at den enda har fått den helt store følgerskaren (så langt 125 stk). Men det vokser, og jeg oppfordrer mine lesere til å klikke seg litt rundt og finne noe de vil høre på. 

Innholdet er ikke så stort enda, men det holder god kvalitet. Og jeg synes det er flott at de legger ut hele konserter og verk – og ikke bare utdrag. Kanalen er også herlig fri for reklame. I går ble orkesterets (publikumsløse) nyttårskonsert, med Stian Carstensen som solist, lagt ut i sin helhet. For de som ikke fikk nok Beethoven i jubileumsåret 2020, finner du hele seks av symfoniene hans – alle i ganske så fine tolkninger. 

Det som imidlertid er min favoritt på kanalen, og som er det jeg vil trekke fram som ukas anbefaling, er Maurice Ravels herlige La Valse. Dette stykket er en slags fransk-impresjonistisk hyllest til wienervalsen, ikke helt ulik hans mer kjente omtolkning av den spanske boleroen. Orkesterets franske sejfsdirigent Nathalie Stutzmann dirigerer med raffinement og finesse, og hun får fint fram Ravels mesterlige orkestrering. 



Digitale konsertsaler

Alle de norske orkestrene er nå, naturlig nok, ganske stort til stede i digitale flater, og prøver å «knekke koden» på hvordan dette skal gjøres. Så langt ser det ikke ut til at noen av betalingsløsningene har fungert spesielt godt. Oslo-Filharmonien, som har den klart det største antall følgere, får nok noe inntekt fra reklame. Enkelte av orkestrene, slik som Bergen Filharmoniske, ser ut til å foretrekke å sende folk til sin egen hjemmeside. 

Det er selvsagt en stor diskusjon hvorvidt å dele musikk gratis på digitale flater er en god ting. Fører det til mer oppmerksomhet – som igjen kan omsettes i klingende mynt? Er det demokratiserende og skaper større lyttergruppe? Jeg hører nok med blant de litt skeptiske (og jeg skrev en kronikk om dette for noen år tilbake). Kultur skal koste penger – det er nemlig ikke gratis å lage! Men jeg sitter heller ikke med noen gode løsninger. Jeg er ikke blant de som har betalt for digitale konserter, og bør vel da heller ikke rope så veldig høyt om hva man helst bør gjøre. 

I koronaårene 2020 og 2021 skader det uansett ikke å prøve ut metoder, og jeg ønsker velkommen denne nye blomsten i norsk kulturs digitale blomsterbed. 

Til sammenligning

Antall følgere på Youtube for de største norske symfoniorkestrene: 

  • Oslo-Filharmonien: ca. 43000
  • Arctic Philharmonic: ca. 5700
  • Trondheim symfoniorkester: ca. 1000
  • Stavanger symfoniorkester: 640
  • Bergen filharmoniske orkester: 262 (publiserer ikke konserter på Youtube, men på sin egen hjemmeside. Videoene hostes på Vimeo, hvor de har 211 følgere)
  • Kristiansand symfoniorkester: 125

Lenke